Segít csökkenteni a stroke esélyét az egészséges életmód még nagy genetikai kockázat esetén is – állapította meg egy nagyszabású nemzetközi kutatás.

Különösen azzal tehet sokat az ember, ha abbahagyja a dohányzást és nem hízik el – írták a tudósok a The British Medical Journal orvostudományi folyóirat aktuális számában. A kutatók azt akarták megtudni, vajon az egészséges életmód ellensúlyozza-e a gének hatását – számolt be róla a MedicalXpress.com. A résztvevők köre az Egyesült Királyság félmillió lakosának információit tartalmazó biológiai adatbankjából (UK Biobank) került ki. A kutatás több mint 306 ezer, 40-73 éves brit férfi és nő adatait elemezte, egyiküknek sem volt még szívrohama vagy stroke-ja a kutatás kezdetéig. Az egészséges életmódot négy tényezővel határozták meg: dohányzásmentesség, gyümölcsben, zöldségben és halban gazdag étrend, 30-nál alacsonyabb testtömegindex (BMI) – vagyis normál testsúly -, valamint rendszeres mozgás. Ezután átlagosan hét évig követték a résztvevőket, majd kórházi és halálozási adatok alapján megvizsgálták, hányan estek át stroke-on. Tekintet nélkül az életmódra, a nagy genetikai kockázatú csoportokban 35 százalékkal magasabb volt a stroke esélye, mint az alacsony kockázatú csoportokban. Az egészségtelen életmód azonban 66 százalékkal emelte a stroke bekövetkezésének esélyét azokhoz képest, akik egészségesen éltek, a genetikai kockázatok összes kategóriájában. A nagy genetikai kockázat egészségtelen életmóddal párosulva több mint kétszeresére emelte a stroke esélyét az alacsony genetikai kockázattal, egészségesen élőkhöz képest. (MTI)